اخبار روز
  » تغییرات‌عمده در تیم‌امنیتی‌امریکا به‌دنبال‌غافل‌گیری از تحولات‌خاورمیانه

  » 
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 171
بازدید ماه : 346
بازدید کل : 161725
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1

طراح قالب

Template By: NazTarin.Com


درباره وبلاگ
سپاس بسیار ایزد والا مقام را که مدد کرد بنده ی حقیر وظیفه ی خطیر اطلاع رسانی را به دوش کشم و قلم را که حرمت همه ی قلم زنان است در دست گیرم و پرچم راستی را بر بلندای همین قلم برافراشته کنم
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

»  تقدیم به تنها عشقم
» فروشگاه
» ترک یک گناه...خود ارضایی
» دانلود و تبلیغات رایگان
» کیت اگزوز
» زنون قوی
» چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار روز و آدرس etefaghat.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





» تغییرات‌عمده در تیم‌امنیتی‌امریکا به‌دنبال‌غافل‌گیری از تحولات‌خاورمیانه

غافلگیری دولت امریکا از تحولات منطقه ظاهرا آنقدر جدی است که کار را از چند نقل قول رسانه‎ای وزیر دفاع و خارجه امریکا فراتر برده است و پس از احضار مقامات دولت دموکرات به مجلس سنا و کنگره، اینک اوباما تغییراتی جدی را در تیم امنیتی خود سامان داده است تا به این طریق بتواند با تسلط بیشتری بر اوضاع منطقه پر خبر خاورمیانه تاثیر داشته باشد و خود را برای ورود به رقابت‎های پر تنش 2012 ریاست جمهوری امریکا آماده کند.

به گزارش رجانیوز، انتشار خبر برکناری وزیر دفاع و رئیس سازمان جاسوسی امریکا و قرار گرفتن یک چهره نظامی در راس اصلی‎ترین دستگاه امنیتی امریکا، گمانه غافلگیری امریکا از تحولات منطقه را شدت بخشیده است. این در حالی است که برکناری رابرت گیتس وزیر دفاع ضد جنگ جرج بوش که تا کنون در دولت اوباما نیز دوام آورده بود از طراحی‎های جدید دولت امریکا برای سال 2012 که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور است حکایت دارد.
 
در تغییرات جدید تیم امنیتی اوباما،  لئون پانتا رییس فعلی سیا به پنتاگون رفته  و دیوید پترائوس سرفرمانده فعلی نیروهای امریکایی در افغانستان جانشین او در سازمان سیا خواهد شد.این در حالی است که از ژنرال جان آلن به عنوان جانشین پترائوس در افغانستان نام برده شده است. همچنین از رایان کراکر نیز به عنوان سفیر جدید امریکا در افغانستان یاد می‎شود که پیشتر  سفیر این کشور در عراق بوده است.
 
اما همزمان با این تغییرات و در حالی که پس از گذشت چند ماه از انقلاب‎های مردمی و جنبش بیداری اسلامی در منطقه، مقامات غربی تلاش داشته‎اند از برتری استراتژیک ایران در این انقلاب‎ها در منطقه خاورمیانه سخنی به میان نیاورند، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی امریکا که اتاق فکر سیاست خارجی امریکا نیز محسوب می‎شود روز شنبه در مصاحبه‎ای اعلام کرده است که "موقعيت امريکا تا حدودي تضعيف شده است زيرا روابط ان اکنون با برخي دولت هاي متزلزل برقرار است يا در مواردي واشنگتن با دولت هايي که ديگر وجود ندارند مانند دولت مصر رابطه دارد. ايران دست بالا را دارد." 
 
به نظر می‎رسد روند تحولات در خاورمیانه که با کاهش یک میلیون بشکه‎ای صادرات نفت لیبی،شکسته شدن سد آهنین صلح با اسرائیل توسط حسنی مبارک، بازگشایی گذرگاه رفح و آشتی فتح و حماس و همچنین به خطر افتادن مقر ناوگان پنجم امریکا در سواحل بحرین و بسیاری از تحولات منطقه به ضرر امریکا و به نفع ایران به پیش می‎رود حاکی از این است که دستگاه امنیتی امریکا در این مدت نتوانسته است برآورد مناسبی از اوضاع منطقه را بدست بدهد که نتیجه آن شکست استراتژیک در منطقه خاورمیانه است. شکستی که پای مقامات امنیتی دولت امریکا را برای پاسخگویی به مجلس سنا نیز باز کرد.
 
قرار گرفتن پترائوس به عنوان یک مقام نظامی موفق با رویکردهای امنیتی در منطقه خاورمیانه که اتفاقا از اطلاعات خوبی نسبت به گروه‎های منطقه، ایران، عراق، افغانستان و کشورهای خلیج فارس برخوردار است در راس سازمان سیا حکایت از تمرکز امریکا بر منطقه خاورمیانه و خصوصا ایران برای جبران نقاط ضعف امنیتی آن دارد.
 
پترائوس؛ یک فرمانده نظامی با شیوه‎هایی امنیتی
 
ژنرال «پترائوس» سرفرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان، که پیش از آن، سرفرماندهی کل منطقه‌ی خاورمیانه و هم‌چنین فرماندهی نیروهای آمریکا در عراق را در کارنامه‌ی نظامی خود دارد به ریاست سازمان سیا یکی از معدود شخصیت‎های نظامی تاریخ ایالات متحده است که به ریاست سیا گمارده می‌شود.
 
پترائوس همواره نشان داده است که گرچه یک ژنرال نظامی است اما به روش‌های غیرنظامی در ایجاد مسایل امنیتی، اعتقاد بیش‌تری دارد. در عراق، پترائوس تلاش کرد با ایران وارد مذاکره شده و از راه مسلح کردن سنی‌ها و ایجاد اختلاف بین شیعه، راهبرد آمریکا را پیاده کند.
 
از نکات برجسته در سابقه‌ی ژنرال پترائوس، سرفرماندهی نیروهای آمریکایی بخش ایران بوده است، یعنی نیروهایی که وظیفه‌ی کنترل و انجام پروژه‌های اطلاعاتی و امنیتی در برابر ایران و حتی در صورت لزوم ورود به درگیری نظامی با ایران را بر عهده داشته‌اند. لذا می‌توان گفت وی شناخت عمیقی از ایران دارد و همان‌طور که در استراتژی نظامی آمریکا برای سال 2012 که به تازگی منتشر شده است، ایران را هم‌چنان مهم‌ترین چالش منطقه‌ی خاورمیانه برای خود می‌دانند.
 
گرچه آمریکا در مناطق غیر از خاورمیانه پروژه‌های امنیتی و حیاتی دارد اما اولویت‌های اطلاعاتی و امنیتی سال جاری سازمان سیا خاورمیانه است و لذا ریاست سازمان سیا را به کسی سپرده‌اند که با اداره‌ی دو جنگ مهم، یعنی جنگ عراق و افغانستان، بیش‌ترین شناخت را از خاورمیانه دارد. به نظر می‌رسد محور سیاست نظامی و اصلاحاتی آمریکا در خاورمیانه، تمرکز بر نقش ایران و تلاش برای تعدیل آن است و انتخاب پطرائوس به وضوح نشان می‌دهد ایران در قلب بسته‌ی سازمان سیا برای خاورمیانه، قرار دارد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-PostCategory->
»  نوشته شده در یک شنبه 11 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جواد مهدوی زاده | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي
حمله شجریان به اسلام در مصاحبه با VOA
عکس: نمایشگاه خودروهای سوپر فست
گزارش عيني از وضعيت حجاب مهمانداران هواپيما
عکسی که نامزد بهترین عکاسی سال 2011 شد
بازیگر نقش اول این فیلم برای همیشه از دیدن پسرش محروم شد!
تصاویر زنی که چند روزه 50 سال پیر شد(+عکس)
شهاب حسینی: از نور شهید بابایی بر من هم تابید
"معتمد آريا"؛ داور جشنواره ضد ايراني فيلم ابوظبي
تظاهرات اعتراض آمیز در هزار شهر جهان
مخابرات بستن VPNها را تکذیب کرد
بانك گردشگري اعلام كرد حاضر به تغيير مديرعامل خود نيست!
رويکردي جديد در طبقه مرفه/نگهداری شیر در خانه
تهدید بی‌سابقه اسد/ خاورمیانه در 6 ساعت به آتش کشیده می‌شود
شكنجه كودك دو ساله با شعله‌های فندك
جایزه ویژه صدای آمریکا به فردوسی‌پور!
محرومیت مادام‌العمر برای بن همام
پایان ماجرای بوگاتی 6 میلیاردی یک آقازاده با پلاک جعلی
زیباترین خانه تبریز+عکس
ثبت نام پيرترين گربه 2سر جهان درگينس+عکس
جاسبی به کارمندانش چقدر "حقوق"می‌دهد+ سند