اخبار روز
  » چینی‌ها پس پرده درباره برنامه هسته‌ای ایران به امریکایی‌ها چه گفتند؟

  » 
نويسندگان وبلاگ
آمار و امكانات
تعداد بازديدها:

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 156
بازدید دیروز : 16
بازدید هفته : 200
بازدید ماه : 482
بازدید کل : 161546
تعداد مطالب : 210
تعداد نظرات : 15
تعداد آنلاین : 1

طراح قالب

Template By: NazTarin.Com


درباره وبلاگ
سپاس بسیار ایزد والا مقام را که مدد کرد بنده ی حقیر وظیفه ی خطیر اطلاع رسانی را به دوش کشم و قلم را که حرمت همه ی قلم زنان است در دست گیرم و پرچم راستی را بر بلندای همین قلم برافراشته کنم
پيوند هاي روزانه
آرشيو مطالب
لينك دوستان

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

»  تقدیم به تنها عشقم
» فروشگاه
» ترک یک گناه...خود ارضایی
» دانلود و تبلیغات رایگان
» کیت اگزوز
» زنون قوی
» چراغ لیزری دوچرخه
» همسریابی
» درگاه پرداخت اینترنتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اخبار روز و آدرس etefaghat.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





» چینی‌ها پس پرده درباره برنامه هسته‌ای ایران به امریکایی‌ها چه گفتند؟

یک سند اخیرا منتشر شده از سوی پایگاه اینترنتی ویکی لیکس گفت گوهای مسئولا سفارت امریکا در پکن با مقام های چینی درباره ایران روایت می کند. این سند توصیفی است تقریبا دقیق از قرابت ها و تفاوت های نگاه چین و امریکا به ایران را نشان می دهد.

سفارت چين

09 Beijing 560

تاريخ تهيه و تنظيم: 4/3/2009

تاريخ انتشار: 28/11/2010

موضوع: چين خواستار شفافيت سياست آمريكا در قبال ايران بوده و مي تواند به گفت وگو  با ايران كمك نمايد.

1- خلاصه؛ به گفته يكي از مقامات وزارت خارجه چين اين كشور مايل است از مسير سياست خارجي آمريكا در قبال ايران آگاه شود و گفت وگو  ميان طرفين را تسهيل نمايد. چين به روند در پيش گرفته شده توسط 1+5 متعهد بوده و براي روابط دوجانبه اش با ايران ارزش قائل است. هر چند معتقد است تهران نبايد روابط اقتصادي اش را با چين مسلم فرض نمايد. اين مقام چيني بيان مي دارد كه علي رغم اصرار كشورش از ايران مبني بر ارائه پاسخ مثبت به پيشنهاد گفت وگو  با آمريكا، دور اول گفت وگو هاي مستقيم با ايران حول محور هسته اي بسيار دشوار خواهد بود. اين مقام چيني مي افزايد هم اكنون بسيار زود است كه به آن دسته از اقداماتي بينديشيم كه در صورت ساخت بمب هسته اي توسط ايران، بايد در قبال اين كشور اتخاذ نمود.

يكي از رابطين دانشگاهي اينچنين بيان مي دارد كه هيچ نقطة بازگشتي براي توسعه فناوري هسته اي ايران متصور نيست و ايرانيان بر اين باورند كه اگر شكل جديدي از ديپلماسي را ارائه نمايند مي توانند موضع چانه زني قوي خود را همچنان حفظ نمايند.

2- پولاف، روابط ايران و چين و تلاش هاي جامعة بين المللي را در قبال موضوع هسته اي ايران، با ژو وي معاون مديركل آسياي غربي و مسئول ميز ايران در وزارت امورخارجه چين مورد بحث و بررسي قرار داده است. پولاف همچنين با لي گوفو، مديركل مركز مطالعات خاورميانه در مؤسسه مطالعات بين المللي وزارت امورخارجه چين نيز ملاقات و گفت وگو  داشت (CIIS).

* چين خواستار شفاف سازي در بازنگري سياسي شد

3- ژو وي به پولاف گفت كه چين از نزديك بازنگري جاري در سياست خارجي آمريكا در قبال ايران را پيگيري مي نمايد. وي گفت چين بر اين باور است كه آمريكا همچنان در پي حفظ نقش رهبري خود در خاورميانه بوده و نتايج اين بازنگري بر روابط چين با منطقه تأثير گذار خواهد بود. وي افزود پكن اميدوار است آمريكا در تنظيم مجدد سياست خارجي خود در قبال ايران و بازنگري در آن شفاف سازي بيشتري نمايد. چين در حال حاضر جز حدس و گمان در خصوص نحوة اين تغييرات كه قرار است حول مجموعه اي مهم از موضوعات و دغدغه هاي مشترك صورت پذيرد چيز ديگري در دست ندارد. ژو در عين حال بر اين نكته نيز تأكيد نمود كه سياست كلي چين در قبال ايران تغييري نكرده و اين كشور همچنان بر اهميت ثبات در خاورميانه ومخالفتش با ساخت سلاح هاي هسته اي در اين منطقه تأكيد مي ورزد. ژو بيان داشت كه شفافيت بيشتر دراين زمينه ضروري است چرا كه امروز چين از واشينگتن صداهاي ضد و نقيضي مي شنود كه بيانگر وجود ديدگاههاي متفاوت در اين كشور در قبال ايران است.

4- چين به 1+5 متعهد بوده و آماده است گفت وگو ها ميان ايران و آمريكا را تسهيل نمايد. چين همچنانكه از بيانية مشترك اخير 1+5 در خصوص ايران حمايت نمود، خود را به اين گروه پاي بند مي داند. چين عميقا اميدوار است يكي از نتايج بازنگري در سياست خارجي آمريكا در قبال ايران انجام گفت وگو هاي مستقيم با اين كشور باشد. در اين مسير چين مي تواند با ايجاد كانال هاي ارتباطي با ايران نقش مثبت خود را ايفا نمايد.

* چين در برقراري رابطه ميان تهران – واشنگتن تأثير گذار است

5- ژو با بيان اينكه هر چند چين و ايران از روابط سياسي و اقتصادي خوبي با يكديگر برخوردار هستند اما اين به معناي حمايت چين از كليه سياست هاي تهران نیست، افزود چين ارتباطات قوي را با رژيم ايران برقرار نموده و از اين ارتباطات براي انتقال و بيان نگراني هاي 1+5 و شوراي همكاري خليج فارس در خصوص مسئله اشاعة هسته اي به ايران بهره مي برد. پكن به دنبال ترغيب ايران به ايفاي نقش مثبت در منطقه است. ژو با بيان تأثيرگذاري ارتباطات چين با ايران در اين حوزه ها افزود همكاري هر چند محدود ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي و 1+5 از نتايج ميانجيگري مثبت چين بوده است. چين اين موضوع را براي ايران مشخص ساخته است كه همكاري هاي اقتصادي ايران و چين با يكديگر نبايد اينگونه تعبير شود كه چين نسبت به مسئله اشاعة هسته اي بي تفاوت است و يا قصد همكاري با جامعة بين المللي را در اين حوزه ندارد.

* گفت وگو  با ايران به صبر نياز دارد

6- ژو گفت كه بازنگري سياست آمريكا در قبال ايران سب شده است در ايران بحث در مورد نحوة واكنش به اين تغييرات داغ شود. بخصوص در مورد احتمال گفت وگو هاي مستقيم بحث هاي جدي در حال انجام است. چين از رژيم ايران خواسته است به پيشنهاد آغاز گفت وگو هاي آمريكا با اين كشور پاسخ مثبت دهد. ژو گفت براساس تجربياتش در حوزة ايران، براي رهبري ايران تصميم گيري در اين مورد بسيار دشوار و پذيرش علني اين پيشنهاد براي وي بسيار سخت است. ژو با بيان اين مطلب كه توقعات در آمريكا در مورد نحوة واكنش ايران به اين پيشنهاد بسيار بالاست، آمريكائيان را توصيه به صبر و حوصله نمود. وي گفت با توجه به اهميت موضوعات قابل طرح در گفت وگو هاي احتمالي براي ايالات متحده، اين كشور حتي در صورت دشواري اين گفت وگو ها بايد آن را با ايران دنبال نمايد.

 

* انديشيدن به نگراني های ناشي از ساخت تسليحات هسته اي بسيار زود است

7- ژو در اين خصوص كه اگر ايران مبادرت به ساخت سلاح هسته اي نمايد واكنش چين چگونه خواهد بود بيان داشت كه چين مسئله اشاعه سلاح هاي هسته اي را جدي گرفته ومخالف ساخت سلاح هسته اي است. با اين وجود چين نگراني از ساخت سلاح هسته اي توسط ايران را در كوتاه مدت منطقي نمي داند. هر چند چين پيش از تغيير موضع، صبر مي كند تا ببيند ايران در توسعه فناوري هسته اي خود تا كجا پيش خواهد رفت. وي افزود هنوز بسيار زود است تا به آن دسته از اقداماتي بينديشيم كه در صورت ساخت بمب هسته اي توسط ايران، بايد در قبال اين كشور اتخاذ نمود.

8- لي گو فو نيز ضمن تأييد اين رويكرد بيان داشت كه چين از نزديك برنامه هسته اي ايران را دنبال مي كند اما از اينكه ايران به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست، 100% اطمينان ندارد. ناظراني كه معتقدند نقطة بدون  بازگشتي در توسعة فني سلاح هسته اي ايران وجود ندارد در اشتباه هستند چرا كه مسئله اساساً سياسي است و نه فني. ايران در حالي به حركت در مسير توسعة برنامة هسته اي خود ادامه مي داد كه هيچ موضع شفاف داخلي در خصوص نيتش براي تبديل فناوري هسته اي اش به فناوري ساخت سلاح هسته اي نگرفته بود. اما ايران اميدوار است فناوري هسته اي اش را تا مرحله اي توسعه دهد كه هرگاه اراده نمايد بتواند ظرف كوتاه ترين زمان ممكن از آن براي ساخت سلاح هسته اي بهره ببرد. با اين وجود هنوز يك سري مراحل پيچيده وجود دارند كه براي تبديل سطح فعلي فناوري به سطحي كه توان توليد سلاح هسته اي را داشته باشد بايد طي شوند كه يكي از آنها انجام آزمايش اتمي است. انجام چنين آزمايشي مسلما تأثير بسزايي روي مسائل سياسي جامعه بين المللي خواهد داشت.

* آمريكا بايد پيشنهاد عيني ارائه نمايد

9- لي گفت: گفت وگو هاي مستقيم آمريكا با ايران در واقع بسيار پيچيده خواهد بود. چرا كه در حال حاضر آمريكا براي ترغيب ايران به تغيير رفتار، دستش از هرگونه پيشنهاد خالي است و چيز زيادي براي ارائه به اين كشور ندارد. هر چه از عمر رژيم بیشتر مي گذرد، اطمينان به مشروعيت داخلي اش بيشتر شده در نتيجة ارزشي كه براي عادي سازي روابطش با آمريكا قائل بود نيز روز به روز كاهش مي يابد. علاوه بر آن اهميت تضمين هاي امنيتي نيز براي دولتي كه خود قادر به تأمين امنيتش هست و براي ادامة بقاء خود به آنها نياز ندارد، كاهش مي يابد. وي افزود دولت آمريكا بايد خود را براي امتياز دهي به ايران آماده ساخته و به اين كشور پيشنهادي عيني و ملموس ارائه نمايد. پيشنهاد لي اين بود كه آمريكا مي تواند از درب «احترام متقابل» وارد شود.

* ايران به نيات آمريكا شك دارد

10- لي گفت با توجه به گفت وگو هاي مفصلي كه با تصميم گيرندگان و سياستگذاران ايراني داشته است دريافته است كه آنها نسبت به نيات آمريكا ترديد دارند. وي پيشهاد نمود گفت وگو  با ايران براي اينكه آغازي نادرست نداشته باشد، بايد بصورت نمادين شروع شود. طرفين ابتدا بايد بر اصولي كه ارتباط مستقيم با موضوع هسته اي ندارد توافق نمايند. در صورتي هم كه ايراني ها از خود براي تعليق غني سازي هسته اي آمادگي نشان دادند، آمريكا مي تواند خود را براي همكاري هاي جديدتر آماده سازد. وي تأكيد نمود كه رهبري ايران خود را بازيگر اصلي و عمده در موضوعات منطقه اي مي داند كه اين موضوع نيز به نحوي به آمريكا مرتبط است. بويژه تلاش هايي كه جهت استقرار ثبات در عراق و افغانستان صورت مي پذيرند نيز در همين راستا تفسير مي شوند.

* مقام ايراني: سلاح هسته اي فاجعه آميز خواهد بود

11- به گزارش لي، يكي از معاونين وزارت خارجه ايران در تهران به وي گفته است كه ايران خود را قدرتي منطقه اي مي داند اما بخوبي آگاه است كه اگر ايران قصد ساخت سلاح هسته اي داشت، آمريكا احتمالا شروع به توزيع و استقرار سلاح هاي هسته اي در منطقه خليج فارس مي كرد كه از منظر راهبردي براي ايران فاجعه آميز است. هدف ايران از توسعة توان هسته اي ، ارائه نمادي از قدرت منطقه اي خويش است. ايران خواهان گفت وگو  با آمريكاست.

* ديگر چالش هاي گشودن باب مذاكرات

12- لي گفت فضا براي تعامل و گفت وگو  با ايران فراهم شده است اما همچنان موانعي بر سر اين راه وجود دارد. رژيم در تهران همچنان به دنبال فرصت هايي است تا به رغم سركارآمدن دولت جديد آمريكا با جهان تعامل داشته باشد. حتي در ايران بحث هايي در خصوص نشان دادن پاسخ و واكنش مناسب صورت مي پذيرد. لي گفت همزمان با بحث هاي داغي كه ميان مردم ايران در خصوص نياز به ادامة برنامة هسته اي وجود دارد، در ميان رهبران اين كشور نيز بحث بر سر ايده استفاده نظامي و ساخت سلاح با استفاده از دستاوردهاي برنامة هسته اي در جريان است. لي تأكيد نمود كه رهبري ايران همچنان ايدة حملة نظامي آمريكا عليه اين كشور در واكنش به توسعه برنامه هسته اي را رد كرده و بيان داشت كه تعليق غني سازي هسته اي براي آغاز روند جديد با آمريكا ضرورت ندارد.

* سياست هاي انتخاباتي ، عاملي تعيين كننده

13- لي گفت انتخابات رياست جمهوري امسال ايران عاملي مهم در گفت وگو هاي معنادار ايالات متحده آمريكاست. نامزدي رئيس جمهور سابق ايران محمد خاتمي اولين چالش رئيس جمهور كنوني ايران محمود احمدي نژاد به شمار مي رفت. البته خاتمي بدون موافقت صريح رهبر انقلاب آيت الله خامنه اي قادر به ورود در عرصة مبارزات انتخابات نبود. اما برخلاف انتخابات هاي گذشته، نامزدهاي اصلاح طلب يكي يكي از گردونه انتخابات كنار رفتند تا به اين وسيله شانس پيروزي خاتمي افزايش يابد. از سوي ديگر تندروها نيز براي افزايش توان مقابله با خاتمي سعي نمودند اختلافات داخلي خود را كنار گذاشته و بر روي گزينة احمدي نژاد اتفاق نمايند. وي استدلال نمود موافقت سطوح عالي رهبري با نامزدي خاتمي نشان داد كه رهبري نظام خاتمي را به اندازة كافي قابل اعتماد و اتكاء دانسته و در صورت روي كار آمدن وي انتظار اجراي اصلاحات اساسي و بنيادين از سوي وي را نخواهد داشت. در اين ميان، احمدي نژاد شايداحساس مي نمود كه بايد از اعتبار نامة تندروانه خود در مبارزات انتخاباتي هزينه نمايد.

* خطاب چين به ايران: روابط اقتصادي را مسلم فرض نكنيد.

14- لي گفت چين همچنان براي گسترش روابط اقتصادي با ايران به منظور حفظ نرخ رشد اقتصادي خود ارزش و اهميت قائل است. وي خاطر نشان ساخت كه مقامات چيني به همتايان ايراني خود اعلام نموده اند كه آنها از عدم پيشرفت در مسئله هسته اي ايران مأيوس شده اند چرا كه پيشرفت در اين زمينه سبب نهادينه سازي سرمايه گذاري در بخش انرژي اين كشور مي شود. به گفته لي، چيني ها به منظور ترغيب ايراني ها به نشان دادن پيشرفت در موضوع هسته اي به آنها هشدار داده اند كه منافع اقتصادي چين در ايران را مسلم فرض ننمايند. علاوه بر اينكه چين درحال كاهش وابستگي خود به منابع انرژي ايران از طريق بهبود روابط و مناسبات خود با سعودي هاست. (سفر اخير رئيس جمهور چين ، هو به عربستان سعودي شاهدي بر اين ادعا است). توان بالقوة سعودي ها در تأمين انرژي مورد نياز چين سبب برنامه ريزي چيني ها روي اين كشور شده است.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





»  نوع مطلب : <-PostCategory->
»  نوشته شده در شنبه 3 ارديبهشت 1390برچسب:, توسط جواد مهدوی زاده | لينك ثابت |

» عناوين آخرين مطالب ارسالي
حمله شجریان به اسلام در مصاحبه با VOA
عکس: نمایشگاه خودروهای سوپر فست
گزارش عيني از وضعيت حجاب مهمانداران هواپيما
عکسی که نامزد بهترین عکاسی سال 2011 شد
بازیگر نقش اول این فیلم برای همیشه از دیدن پسرش محروم شد!
تصاویر زنی که چند روزه 50 سال پیر شد(+عکس)
شهاب حسینی: از نور شهید بابایی بر من هم تابید
"معتمد آريا"؛ داور جشنواره ضد ايراني فيلم ابوظبي
تظاهرات اعتراض آمیز در هزار شهر جهان
مخابرات بستن VPNها را تکذیب کرد
بانك گردشگري اعلام كرد حاضر به تغيير مديرعامل خود نيست!
رويکردي جديد در طبقه مرفه/نگهداری شیر در خانه
تهدید بی‌سابقه اسد/ خاورمیانه در 6 ساعت به آتش کشیده می‌شود
شكنجه كودك دو ساله با شعله‌های فندك
جایزه ویژه صدای آمریکا به فردوسی‌پور!
محرومیت مادام‌العمر برای بن همام
پایان ماجرای بوگاتی 6 میلیاردی یک آقازاده با پلاک جعلی
زیباترین خانه تبریز+عکس
ثبت نام پيرترين گربه 2سر جهان درگينس+عکس
جاسبی به کارمندانش چقدر "حقوق"می‌دهد+ سند